تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/06/07 - 11:25
کد خبر: 514790

بررسی روند تغییر آیین نامه پذیرش قهرمانان در دانشگاه؛

بدعت جدید/ بازنگری آیین نامه پذیرش قهرمانان ورزشی در دانشگاه‌ها

بدعت  جدید/ بازنگری آیین نامه پذیرش قهرمانان ورزشی در دانشگاه‌ها

در قوانین به صراحت قید شده ورزشکاران مدال آور المپیکی یا جهانی یا مسابقات آسیایی می توانند در هر دانشگاهی در رشته تربیت بدنی و زیرشاخه‌های آن به ادامه تحصیل بپردازند. در ایران معمولاً ورزشکاران مدال‌آور از این فرصت استفاده می‌کنند و در دانشکده‌های تربیت بدنی تهران و شهید بهشتی مشغول می‌شوند.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مبینا نعمت زاده ملی پوش تکواندو ایران و نفر سوم المپیک پاریس بعد از کسب مدال از رئیس جمهور درخواست کرد در صورت امکان در رشته پزشکی بدون کنکور تحصیل کند و همین موضوع جنجال زیادی در فضای مجازی به همراه داشت لذا به تازگی شنیده می‌شود معاون تربیت بدنی وزارت علوم در این خصوص اقداماتی را انجام داده است و دانشگاه‌های کشور با این موضوع مخالف نیستند، اما قانون مصوب در مورد تحصیل قهرمانان ورزشی در رشته تربیت بدنی و تا مقطع کارشناسی است و قرار است در آیین نامه جدید رشته‌های مهندسی و پزشکی نیز به آن اضافه شود.

انتقاداتی به این رویه

در مورد درخواست مبینا نکاتی را می‌توان مطرح کرد از جمله اینکه چرا جامعه ایران به سمتی رفته که حتی مدال‌آور المپیکش -که تصور می‌شود منتها‌الیه موفقیت است- باز فکر می‌کند برای بهتر زندگی کردن و داشتن آینده مناسب باید پزشکی بخواند؟ چرا سیستم و مقامات در لحظات هیجانی تصمیمات غیرقانونی اتخاذ می کنند؟ چرا رئیس دانشگاه تهران دقایقی بعد از درخواست مبینا نعمت زاده سریعا مصاحبه کرده و می‌گوید او می تواند در دانشگاه تهران پزشکی بخواند؟

به نظر می‌رسد بهترین راه برای حل مشکل بازگشت به قانون است. در این صورت هم تقابلی میان مردم و قهرمان کشورشان شکل نمی‌گیرد هم آینده مبینا نعمت زاده با برچسب «سهمیه‌ای بودن» تحت‌الشعاع قرار نمی‌گیرد.

در قوانین به صراحت قید شده ورزشکاران مدال آور المپیکی یا جهانی یا مسابقات آسیایی می توانند در هر دانشگاهی در رشته تربیت بدنی و زیرشاخه‌های آن به ادامه تحصیل بپردازند. در ایران معمولاً ورزشکاران مدال‌آور از این فرصت استفاده می‌کنند و در دانشکده‌های تربیت بدنی تهران و شهید بهشتی مشغول می‌شوند. بسیاری از پیشکسوتان مدال‌آور نظیر علیرضا دبیر و سایرین که امروز «دکتر» شده‌اند در زیرشاخه‌های مربوط به تربیت بدنی درس خوانده‌اند.

مخالفان درخواست مبینا می گویند او یک ورزشکار است و اگر هم می‌خواهد ادامه تحصیل بدهد تربیت بدنی بخواند. تحصیل در رشته پزشکی از آنجایی که مستقیما با جان انسان ها در ارتباط است ایده خوبی نیست.

این گروه از کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسند شاید اگر مطمئن بودیم گرفتن مدرک بعد از ورود به یک رشته تحصیلی امری قطعی نیست، تا این حد مخالفت نمی‌کردیم اما می دانیم در ایران هر کس وارد رشته‌ای می شود به هر حال مدرک را به دست خواهد آورد ولو با پایین ترین نمرات.

در مورد مبینا که شرایط بدتر است. از همین حالا مشخص است او به واسطه حضور در اردوها و مسابقات قرار است کلاس‌های زیادی را از دست بدهد و بعد به واسطه جایگاه ورزشی‌اش از استادها نمره بگیرد.

نظرات مخالفان به همین موارد محدود نمی‌شود. ترس از اینکه درخواست سهمیه پزشکی تبدیل به یک رویه برای مدال‌آوران شود دیگر موردی است که مخالفان به آن اشاره می کنند.
این گروه می‌گویند این همه جوان پشت کنکوری داریم که عمر و زندگی خود را وقف درس خواندن برای رسیدن به صندلی پزشکی دانشگاه تهران کرده‌اند یا جوانان دیگری داریم که با رتبه‌های بسیار خوب نتوانستند چنین جایگاهی کسب کنند چون ظرفیت محدود است و متقاضی زیاد. حالا چرا یک نفر با ورزش کردن باید بتواند از آنها جلو بزند؟

مخالفت با هرگونه «رانت» و «امتیاز» مخرج مشترک دیدگاه مخالفین است. مجموعه این انتقادات در قالب یک مقایسه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می شود: «حالا که به مبینا نعمت زاده مجوز تحصیل در رشته پزشکی دادید به رتبه های کنکور هم مدال المپیک بدید. داشتن درس میخوندن وقت نکردن ورزش قهرمانی رو پیگیری کنن.»

از نگاه مجلس

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این باره گفته است: مطابق قانون فعلی مصوب ۱۳۶۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی کسانی که در المپیک‌ها و المپیاد‌های علمی مقام اول تا سوم را کسب می‌کنند می‌توانند بدون کنکور وارد دانشگاه و در رشته تربیت بدنی تحصیل کنند.

وی همچنین تاکید کرد: به دلیل تقاضایی که خانم نعمت‌زاده از ریاست جمهوری کرده بود، بررسی‌ها صورت گرفت و برای اینکه قهرمانان عزیز حداقل در رشته‌های بهتری اعم از مهندسی، علوم پایه، ورزشی و پزشکی بتوانند ورود کنند سعی در اصلاح آیین نامه در کمیسیون آموزش داریم.

دوستان ما در وزارت علوم این کار را انجام دادند و قرار شد در چند روز آینده اصلاحیه آیین نامه را به ما ارسال کنند تا در کمیسیون بررسی شود.

سازمان سنجش چه می‌گوید؟

در این رابطه عبدالرسول پورعباس، سنجش با تبریک افتخارآفرینی و کسب مدال توسط مبینا نعمت زاده، دختر سرفراز و قهرمان ایران اسلامی و محمدهادی ساروی و امین میرزازاده پهلوانان بااخلاق و جسور کشورمان تأکید کرد: بر اساس مصوبه جلسه ۱۰۶ مورخ ۱۲ اسفند ۱۳۶۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمامی قهرمانان ورزشی دارای مدال طلا، نقره و برنز مسابقات المپیک، جهانی و آسیایی می‌توانند بدون شرکت در آزمون در رشته علوم ورزشی ادامه تحصیل دهند و این عزیزان باید درخواست خود را از طریق کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه نمایند.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در پایان با آرزوی موفقیت و سرافرازی برای سایر ورزشکاران کاروان جمهوری اسلامی ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، خاطرنشان کرد: قهرمانان ایران اسلامی برای آمادگی شرکت در مسابقات مدت زیادی در اردوهای آمادگی به سر می‌برند و با تمهیدات پیش بینی شده امکان ادامه تحصیل این عزیزان که در رشته‌های مختلف ورزشی افتخارآفرینی می‌کنند فراهم شده است. 

بازنگری قانون؟

مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان با اشاره به بازنگری آئین نامه پذیرش قهرمانان ورزشی در دانشگاه‌ها گفت: طبق آئین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی، قهرمانان ورزشی حتی با یک مدال برنز نوجوانان آسیا هم می‌توانند بدون کنکور در هر دانشگاهی که علاقمند باشند در رشته تربیت بدنی تحصیل کنند این قهرمانان درخواست خود را به اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان ارائه می‌دهند.

وی افزود: اداره کل نیز مدارک آنها را بر اساس درخواست‌ها و مدالی که کسب کرده اند بررسی کرده و سه اولویت از آنها می‌گیرد که معمولاً با اولین اولویت موافقت می‌شود سپس نامه به سازمان سنجش ارسال کرده و کار انجام می‌شود.

مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان افزود: در دوره کارشناسی تقریباً دامنه وسیع است و با یک مدال نوجوانان نیز می‌توانند بدون کنکور در دانشگاه تحصیل کنند، برای کارشناسی ارشد و دکتری فقط مدال‌آوران المپیک، بازی‌های آسیایی و بازی‌های دانشجویی می‌توانند از این شرایط استفاده کنند.

وی افزود: البته این آئین‌نامه در حال بازنگری است اصلاحاتی در آن انجام دادیم که دامنه آن را وسیع‌تر کنیم. به ویژه برای خانم‌ها که اعزام کم‌تری داریم یا برخی رشته‌ها اعزام ندارند، اگر سه سال هم قهرمان کشوری شود و رکورد ملی داشته باشد نیز بتواند بدون کنکور رشته تربیت بدنی برود.

وی تاکید کرد: قانون فعلی فقط رشته تربیت بدنی است بنابراین در بازنگری پیشنهاد دادیم چهره‌های شاخص در صورتی که ۷۰ درصد نمره قبولی آخرین نفر آن رشته غیر تربیت بدنی را در آن دانشگاه کسب کنند، بتوانند بدون کنکور در آن رشته تحصیل کنند که تا طی فرایند و تصویب زمان زیادی را می‌برد، ممکن هم است که تصویب نشود.

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مشخص شدن تکلیف نمایندگانی که هنوز عضو کمیسیون تخصصی نشده‌اند
پزشکیان: دولت‌مردان رهنمودهای رهبری را به‌طور جدی مورد توجه قرار دهند
پزشکیان: از اعضای دولت خواستم به دنبال مچ‌گیری نباشند
اولین تصویر از حضور رسمی ظریف در جلسه هیات دولت پس از بازگشتش
گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره شاخص‌های کلان بخش آب
فراخوان واریز وجه برای متقاضیان پژو پارس
خواجه‌نژاد رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور شد
شروع دوره پذیرفته شدگان آزمون دستیاری پزشکی از اول مهر
«صحرایی» معاون بنیاد مستضعفان شد
پرسپولیس اورونوف را به زیر ۲۵ کشاند
شیوه اجرای کالابرگ در دولت جدید تغییر می‌کند؟
نتایج نهایی پنجاه و یکمین آزمون دستیاری پزشکی اعلام شد
آغاز جذب مدرس حق التدریس در دانشگاه علمی کاربردی از ۱۷ شهریور
امیر آشتیانی جانشین ستادکل نیروهای مسلح شد
تماس تلفنی وزیر خارجه ژاپن با عراقچی
ژنرال صهیونیست: ارتش ما تکه‌تکه شده
دیدار استقلال و پرسپولیس در هفته چهارم لغو می‌شود
امضای تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه میان تهران و مسکو
هراس جدید صهیونیست‌ها از ایران
تصویری از پسر مقام بلندپایه اسرائیلی که در غزه به هلاکت رسید
«اسکندر مؤمنی» جانشین فرماندهی کل نیروهای مسلح در نیروی انتظامی شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top